Swai Mak Mak - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Annemart - WaarBenJij.nu Swai Mak Mak - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Annemart - WaarBenJij.nu

Swai Mak Mak

Door: Annemart

Blijf op de hoogte en volg Annemart

26 April 2015 | Thailand, Bangkok

Hello!!
Hierbij mijn laatste update blog voordat ik terug ga naar het (koude) Nederland. Morgen vertrek ik helaas al weer uit Thailand en kom ik morgenavond in Nederland aan op schiphol.
Zoals beschreven in mijn laatste reisverslag ben ik naar Krabi Town gegaan, een rustige plaats waar niet veel te doen is dan de verschillende marktjes bezoeken en de tempel en het park.
De dag daarna was het 13 april en werd Songkran gevierd, het nieuwe jaar van Thailand. De boedisten lopen hier aardig voor met de jaartelling en zo vierde we niet dat het 2015 werd, maar 2558 (verschil moet er wezen ;-).
Ik heb die ochtend Lia (uit Duitsland) ontmoet en we zijn samen naar Ao Nang gegaan, dit omdat het volgens de verhalen iets meer gevierd zou worden dan in Krabi Town. De weg er naar toe was al een heel avontuur en we werden doordrenkt met water uit tuinslangen, buckets, waterpistolen, bakjes en flessen. De mensen hier gaan helemaal uit hun dak tijdens deze dag. Zowel groot als klein herbeleefd zijn kinderjaren en gaat de straat op. Mocht je jezelf boven andere mensen willen stellen en proberen om niet nat te worden, dan kan je beter binnen blijven, want ze maken geen verschil in leeftijd of uiterlijk. De enige 2 regels zijn: geen zwangere vrouwen nat gooien en niet meer na zonsondergang.
..ik heb die dag ook geen enkele monnik gezien..
Het weer gooide (dacht ik) roet in het eten doordat het begon te hozen en te onweren. Maar de thaise bevolking wist van geen ophouden en ging vrolijk door met elkaar natgooien en elkaar bekliederen met verf (talkpoeder gemengd met water). De dag daarop heb ik mijn reis voortgezet naar het zuiden, Koh Lanta. Dit is een groot eiland met aan de westkust 6 verschillende eilanden en maar 3 grote wegen door het hele eiland. Ik wist niet goed waar ik zou gaan slapen en na 2 pogingen met de chauffeur van de minivan die geen engels sprak en behoorlijk pissig werd, werd ik ergens gedropt. Een veldje met stenen en gras en 10 bungalowtjes met veranda en een hangmatje. Ik kon voor een goede prijs hier blijven slapen, al had ik mijn bedenkingen omdat het er een beetje bouwvallig uitzag en de bungalow niet echt waterdicht was (dus ook niet voor slangen, spinnen,gekko's, muggen). De keuze was echter snel gemaakt omdat de chauffeur nu echt boos begon te worden en hij wilde betaald krijgen voor zijn extra stops die die voor mij had moeten maken.
De mensen van de lodge bleken ontzettend aardige en leuke mensen te zijn en ik werd als een soort nieuw familielid ontvangen.
De mensen die de bungalows huurde sliepen hier al gelange tijd en zouden ook nog lang blijven. Hier heb ik 2 zweedse vrouwen ontmoet, een jongen uit zwitersland en een drietal jongens die samen reisde (2 uit Frankrijk en 1 uit Canada). De volgende dag ben ik met deze 3 jongens naar het strand gegaan om te vissen. Na wat geklauter over rotsen kwamen we op een groot strand waar 2 andere toeristen en 5 locals waren. We hebben de hele dag hier vertoefd en kokosnoten gevonden, hieruit gedronken en van gegeten, vis gevangen en deze 's avonds op het zelfgemaakte kampvuur gebakken en opgegeten onder het genot van een rumcola en de zonsondergang. WauW! Wat een prachtige Robinson dag was dat!:)
's avonds nog een drankje gedaan bij de strandbar met de eigenaren van de lodge en JENGA gespeeld.
De dag daarop heb ik het eiland verkent met een scooter en heerlijk rondgetourd. Daarna vervolgde ik mijn reis per ferry naar Koh Phi Phi. ik heb veel verhalen over dit eiland gehoord, maar wilde er graag zelf naar toe om uit eigen ervaring te kunnen beoordelen. Aangekomen ben ik 1,5 uur rond gaan lopen op zoek naar een hostel voor goede kwaliteit-prijs verhouding. Na 1,5 uur moest ik er toch echt aan geloven dat dit er niet op het eiland is en ze in verhouding met de rest van Thailand belachelijk veel vragen voor onderdak, eten en trips. Ik heb uiteindelijk een kleine kamer voor mezelf kunnen vinden en ben toen naar het strand gegaan en naar de viewpoint. Voor dit laatste moest ik rennen om de zonsondergang op tijd te kunnen bijwonen. Wat een klim was dat er naar toe (op slippers..) Maar het uitzicht was het meer dan waard.
Die avond een Frans meisje ontmoet en daarmee een bucket gedronken en de vuurshows op het strand geaanschouwd, wat een feestgebruis!
De volgende dag heb ik een snorkeltour gedaan langs Monkey Beach en Koh Phi Phi Leh (het andere eiland van Koh Phi Phi) met diverse snorkelbaaien en het beroemde strand Maya Beach (waar de film The Beach is opgenomen). Helaas zoals de waarschuwingen zich al voor hadden gedaan: een 100 meter lang strand met +300 Japanners en Koreanen en iets van 50 speedboten.
Erg jammer, maar wel goed om er te zijn geweest en te hebben meegemaakt. Het snorkelen was ook erg mooi en leuk en ik heb veel tropische vissen gespot.
Daarna de ferry gepakt naar Krabi en daar nog een nachtje gebleven voordat ik terug naar het Noorden ging; op naar Koh Lak.
Deze plaats ligt zo'n 60 km boven Phuket aan de westkust van Thailand en is vooral bekend om de mooie duikmogelijkheden.
Tijdens de busreis heb ik Niklas (Zweedse jongen) ontmoet en kwamen we er achter dat we allebei in hezelfde guesthouse zouden verblijven.
We hebben samen wat gegeten en plannen gemaakt om naar de Similan Islands te gaan. Dit zijn eilanden van de staat (natuurgebied) die 60 km vanaf Koh Lak in zee liggen. Helaas kostte een trip hier naar toe best veel geld en wilde we het op een andere manier proberen. De volgende dag vroeg opgestaan en vol goede moet gaan liften naar de haven waar de boten vertrokken. Helaas wilde niemand ons meenemen en moesten we weer terug liften. We kregen een lift van een al bomvolle auto met 5 thaise mensen er in. Wat een schatten waren dat! We zijn met hen naar het strand gegaan en daarna zelf nog gezwommen en op het strand gelegen. Niklas wilde toch graag naar de eilanden en boekte een trip voor de volgende dag. Gelukkig heb ik ontzettend lieve ouders die mij financieel gesupport hebben waardoor ik deze mega toffe trip wel kon ervaren.
De volgende dag dus op naar de Similan eilanden!! De sppedboot trip van 1,5 uur was oncomfortabel maar de eilanden... Beter dan Maya Beach en de andere stranden tot nu toe. Maagdelijk wit poederstrand en een azuurblauwe heldere zee! PARADIJS!
Erg veel mooie vissen gezien (veel vriendjes van finding Nemo)! Helaas geen schildpadden of kleurrijk koraal.
De dag daarop gechillt bij ons guesthouse en de dag doorgebracht met het uploaden van foto's en kaartspelletjes.
Daarna zijn Niklas en ik met de bus vertrokken naar Koh Sok National Park!
Dit is een groot natuurpark met een van de oudste regenwouden van de wereld. Hier hebben we een 2 daagse trekking gedaan. We sliepen op het meer in drijvende bamboe bungalowtjes (back to basic) en hebben een jungle tocht gedaan, een watergrot bezocht (waarbij je sommige stukken moest zwemmen en je angst voor spinnen, waterslangen en scherpe rotsblokken maar even uit moest schakelen) en een nacht en ochtend safari gedaan. We hebben een oehoe (uil) gezien, een civet kat en tukans en diverse aapjes (waaronder de gibbon) gezien. Niet heel spectaculair maar het meer en de beeldschone omgeving maakte het zeker goed. Wat een prachtige ervaring.
Na deze trip zijn we nog een nacht in een resort gebleven in Koh Sok en toen met de bus naar Surathani.
Hier hebben we helaas afscheid moeten nemen na ruim een week met elkaar te zijn opgetrokken en een super leuke tijd te hebben gehad.
Vanuit Surathani heb ik de nachttrein gepakt naar Bangkok voor een laatste dag shoppen.
In de afgelopen 6 weken kan ik denk ik wel zeggen dat ik Thailand goed heb leren kennen. De mensen met een lieve glimlach en hun bijzondere gewoonte. De ' gewone' Thai die zich niet snel laat zien en de uitbundige Thai (Songkran en feestjes), 2 werelden van verschil.
Ik denk dat ik Thailand dan ook zeker ga missen en weer moet wennen aan het Westerse leven.
niet meer 3 x per dag rijst eten, niet altijd zeker van zijn dat je zeep en wc papier bij je hebt, geen mannen die je zowat omver lopen bij het proberen te regelen van een tuktuk of taxi en geen mooie zonsondergang aan het strand. Ik snap de mensen die vaak nog terug denken aan hun ervaring in Thailand en graag nog een keer terug zouden willen gaan.
Ik kijk dan ook terug op een prachtige reis en een zeer goede ervaring, vol nieuwe ontmoetingen, bewonderingen, levenslessen en zon :).
Thailand = swai mak mak (=erg mooi/ cool)